Abstrakt Esej se zabývá vlivem kritiky racionálního vědění na přelomu 19. a 20. století na inklinaci k tanečnímu umění francouzských symbolistických spisovatelů Stéphana Mallarmého a zejména Paula Valéryho. Valéryho intelektuálně-analytický přístup, který uplatnil ve snaze porozumět světu, se promítl do jeho názoru na tanec. Tanec byl pro něj metafyzickým aktem a přirovnával ho k básni, která není nikdy zafixována, jak si myslel. Svůj literárně-filozofický pohled na tanec uplatnil v několika knihách a kladného ohlasu se mu dostalo od erudovaných tanečních odborníků ve Francii i v Československu (André Levinson, Emanuel Siblík), méně však od samotných tanečníků a choreografů (Jeanne Ronsay, Mary Wigman). Přes jeho povrchní znalosti tanečního umění byl jeho vliv na další emancipaci tance v moderní době nepopiratelný.
Natálie Erbesová:
Tanec jako symbol na příkladu Paula Valéryho
Stati a studie / Živá hudba 2023/14 / Publikováno 26. 7. 2024