Albert Breier:
Vítr vanoucí Utopií: Forma a pomíjivost v Nové hudbě

Stati a studie / Živá hudba 2015/6 / Publikováno 28. 3. 2016

Abstrakt Utopický pohled se vyskytuje v evropském myšlení již od období renesance. V hudbě lze považovat za prvního futuristického skladatele pravděpodobně Claudia monteverdiho. Vzdal se tradičních stavebných prostředků ve prospěch volné stavby podmíněné expresívními prvky zhudebněných textů. Orfeus, jenž byl námětem první opery Monteverdiho, je úzce svázán s lyrou, která se rozeznívá krátkými, prchavými zvuky. Již od renesance se datuje stálý souboj architektury skladby a nárazů pomíjivost, jejichž symbolem může být vanutí větru. Soudobá hudba tíhne k podléhání efemérnosti. To je rys společný tak odlišným skladatelům jako je John Cage a Brian Ferneyhough. Městu Utopie hrozí zkáza způsobená větrem. Skladatel budoucnosti možná nebude obyvatelem žádného města, ale nomád.


Článek vyšel v časopise Živá hudba 2015/6

2022/13
2021/12
2020/11
2019/10
2018/9
2017/8
2016/7
2015/6
2014/5