Jakub Rataj:
V tichosti uvnitř hluku: instrumentální saturace

Stati a studie / Živá hudba 2016/7 / Publikováno 24. 5. 2017

Abstrakt Tento článek pojednává o relativně novém hudebním fenoménu – instrumentální saturaci. V úvodní části popisuji základní kompoziční princip, kterým se instrumentální saturace vyznačuje. Dále uvádím hlavní představitele tohoto hudebního směru a jejich předchůdce z hlediska práce s inharmonickým materiálem. Následně se zabývám dvěma smyčcovými kvartety dvou hlavních představitelů musique saturée a to z hlediska tří základních parametrů – čas, dynamika a gesto. Současně popisuji pojmy „absolutní saturace“ a „infra saturace“ jako dvě extrémní polohy kompozičního přístupu. V závěru oba smyčcové kvartety srovnávám a popisuji podobnosti a rozdíly v jednotlivých kompozičních přístupech z hlediska tří základních parametrů uvedených výše.

Stáhnout PDF

2019/10
2018/9
2017/8
2016/7
2015/6
2014/5
2013/4
2012/3
2011/2