Hana Strejčková:
NeViditelný předmět

Stati a studie / Živá hudba 2023/14 / Publikováno 26. 7. 2024

Abstrakt Strejčková Abstrakt: Studie je koncipována jako výstup umělecko-teoretické rešerše, která vycházela z předpokladu, že hmatatelný i tušený objekt a charakter vztahu k němu v rámci uměleckého procesu v žánru pohybového divadla může významně přispět k prohloubení smyslové citlivosti performera a vést k prevenci fyzické a manipulační mechaničnosti. Výzkum se dotýká kriteriálních nuancí vhodných či nutných pro partnerství s imaginárním, anebo realistickým objektem. Metodologicky se opírá o postupy kvalitativního výzkumu, konkrétně o komparativně-deskriptivní přístup a principy Practice-Based Art Research. Performer v současném divadle, jehož doménou není primárně slovo, ale zejména pantomima, nový cirkus a jiná forma významotvorného pohybového vyjadřování, vnímá a uchopuje objekt jako nevyčerpatelnou škálu možných způsobů vztahování se, odcizování, lhostejnosti i vzájemné subjekt-objektové záměny. Vztah subjektu k imaginárnímu a realistickému předmětu dále nabízí rozsáhlejší variabilitu a šíři pohledů. Studie proto dále zužuje svůj záběr na pojem inscenační „matérie“ neboli hmota, tvar, věc a následně zahrnuje i představu o této matérii, hmotě, věci, která vychází či zásadně podléhá ideovému konceptu díla. Na tomto základu je pak zase zpětně možné vyvozovat funkce objektu vůči subjektu. Závěrem, studie z různých perspektiv ověřuje otázku, zda objekt, pro tento účel imaginární i realistický, může být za určitých okolností považován za sensitivně taktilní cestu k tvůrčí originalitě v tvorbě etud, partitur a choreografií v pohybovém divadle

Stáhnout PDF

2023/14
2022/13
2021/12
2020/11
2019/10
2018/9
2017/8
2016/7
2015/6